MÁRKOMEANNUPLAKATEN 2016

Bli med på en liten mimretur mens vi venter på årets plakat!

Om ikke lenge er vi klare for å lansere hele årets Márkomeannuprogram for dere, og med den også årets plakat og grafiske profil! Vi skal være de første til å innrømme at vi legger mye arbeid og tankevirksomhet bak hver eneste Márkomeannuplakat. Opp gjennom tidene har vi hatt flere spennende plakater, der mange av dem har skapt debatter, mens noen kan regnes som fiaskoer. Fellesnevneren for alle disse er at vi har forsøkt å fange essensen av Márkomeannu, men samtidig også ta tak i det som rører seg i Sápmi.

Årets plakat er ingen unntak, og vi er veldig spente på hvordan dere vil motta den. Også i år det staben i Márkomeannu som står for ideen, og Tor Åge Vorren fra Røst kommunikasjon som står bak utførelsen av designet. Mens vi venter i spenning, så kan vi se litt på plakater fra tidligere år.

2005 ble året for ”Joikabollegutten”. Både plakaten og t-skjortene ble en stor hit! Dette kan kanskje regnes som den første plakaten hvor vi tok designet et steg videre. ”Joikabollegutten” ble blant annet en del av interiøret på en svært populær uteplass i Kautokeino på den tiden.

En av våre mindre vellykkede plakater er fra 2010. Flua. Av noen er den blitt karakterisert som en stor fiasko, mens andre har lagt sin elsk på designet og bruker fortsatt t-skjorta fra 2010 svært flittig.

I 2012 protesterte vi mot landsdelens og majoritetens innstilling til samisk skilting. Debatten rundt samisk skilting hadde utviklet seg heller dårlig i 2011, og både i media og på nett kunne man lese hatefulle ytringer mot både samisk skilting og samer.

2013 var året for samisk girl power, og viste samiske jenter og kvinner slik vi ser dem. Sterke og fandenivoldske. Dette var også det samme året resten av landet markerte 100 år med kvinnelig stemmerett i Norge.

I 2015 lanserte vi den plakaten som kanskje har blitt mest omdiskutert. Programmet på festivalen i 2015 hadde samisk protestkunst som rød tråd, og plakaten ble en naturlig start på programmet. Noen mente plakaten var langt for alvorlig og politisk for en sommerfestival, mens andre trykket plakaten til sitt hjerte og ga den hedersplass på stueveggen.

Så hva blir å se på bussholdeplassen og samvirkelagsveggen i 2016?

Vi kan med hånden på hjertet, og med kjærlighet i blikket, si at vi er spesielt stolte av årets Márkomeannuplakat. Som tidligere år har vi et budskap bak plakaten, rett og slett fordi Márkomeannu ønsker å være med på å skape en positiv endring i Sápmi. Vi gleder oss veldig til å presentere både plakaten og festivalprogrammet for dere 28. mai!

Gulak go buzza?

Susanne Amalie