Márkomeannu 2018
SÁŊGÁRAT MÁHCCET // PIONERENE VENDER TILBAKE
Bakgrunnshistorien
100 år har gått, og kloden er favnet i uunngåelig mørke. Året er 2118 og verden er i ferd med å falle sammen i maktkamp, atomkrig, kolonisering og miljøkatastrofer. Urfolkene har funnet en måte å skape egne trygge samfunn/fristed som holdes vernet og skjult fra den mørke kolonimakten som ledes av den maktsyke verdenskansleren Ola Tsjudi. Samenes fristed ligger på Gállogieddi, og her forsøker man å bygge verdenen sin på nytt. Kombinasjonen av ny kvanteteknologi og gjenoppdagelsen av den urgamle samiske trosforståelsen har gjort samfunnet i stand til å bringe pionerer fra gammel tid tilbake. I løpet av årene har mye av den samiske tradisjonskunnskapen og visdommen forsvunnet i kampen for å overleve som folk. Pionerene hentes tilbake fra Saivo (åndeverden) for å hjelpe til i skapelsen av et fredelig, godt organisert samfunn.
Hvordan ser du din egen verden om du blir satt ut av den? I urfolkssamfunn blir det ofte sagt at vi må dekolonialisere våre hoder, altså kvitte oss med tankemønstre vi tar som en selvfølge, men som ikke henger sammen med våre kulturelle verdier. Vi ønsker å skape en fiktiv virkelighet som tvinger oss til å se vår egen samtid i et annet lys gjennom at vi får muligheten å skape et samfunn fra bunnen. Publikum skal utfordres til å se sine ubevisste tankemønstre og gitte sannheter i et annet lys. Verden vi skaper blir en blanding av en utopi og dystopi. Fristedet Gállogieddi skal fremstå som et trygt samfunn, som er beskyttet fra det farlige. Hver av pionerene representerer en samfunnsutfordring og en mulig løsning på det. De skal ha rollen som inspiratorer og mentorer. De tre pionerene er:
KREATIVT TEAM
Stein Bjørn (Regi og prosjektledelse)
Stein Bjørn er filmskaper, skuespiller og dokumentarist. Har vært frilansende skuespiller i en rekke teater- og filmproduksjoner i Norge og Sverige gjennom tre tiår. Var medlem av Totalteatret fra 1987 til 2001. Bjørn hadde manus og regi på dokumentarfilmen “Biekka fábmu - Wind Power” om den sjøsamiske kulturfestivalen Riddu Riđđu og var også en del av teamet bak “artLab Golden Ája” ved Hålogaland teater i 2015, og prosjektet “Mearrarika” sammen med Sigbjørn Skåden og Joar Nango i 2017.
Siri Broch Johansen (Dramatiker)
Siri Broch Johansen er sanger, forfatter, dramatiker og språkarbeider. Hun har master i teater med fordypning i scenetekst fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hun bor i Tana, men reiser over hele Sápmi og Norge med teaterprosjektet SOS – Sabmie Ovttastuvvon Siiddat. Johansen har vært forfatter og medforfatter til bokverket Samisk skolehistorie, men er nok mer kjent for biografien om den samiske pioneren Elsa Laula Renberg. Hun har skrevet flere ungdomsromaner, og både «Sárá beaivegirji /Saras dagbok» fra 2010, og «Mun lean čuoigi /Jeg er en skiløper» fra 2014 fikk Samerådets litteraturpris. Johansen har også skrevet flere scenetekster, ungdomsteater, musikkteaterforestillinger, og har samarbeidet med instanser som Scene Finnmark, NRK Radiotetateret, Det Norske Teatret og Beaivvaš Sámi Našunálateáhter, og noen av forestillingene har turnert i hele det samiskspråklige området på Nordkalotten.
Anders Ánndaris Rimpi (Komponist)
Komponist/lydkunstner og sanger fra Göteborg med røtter i Oalloluokta. Komponerer i hovedsak elektroakustiske verk i en særpreget klippeteknikk med konkret lyd, ofte fra naturen og kroppen, men skriver også instrumentale og vokale verk. Grunnmuren er bevegelse og energi. Rimpi har skrevet bestillingsverk for bl.a. Svenska konstrådet, Giron Sámi Teáhter, NorrlandsOperan, Mölndals Kammarkör og Teater Jaguar. Samarbeider ofte med kunstnere, filmarbeidere, koreografer og poeter. Bl.a. har han jobbet med Siri Broch Johansen, Svante Henrysson, Sara Margrethe Oskal, Maret Anna Sara, Monica L Edmondson, FFB(Fellesskapsprosjektet å Fortette Byen), SPINN dance company, Veera Suvalo Grimberg, Joar Nango, Matti Aikio og Sigbjørn Skåden. I 2018 skaper Rimpi et bestillingsverk fra Svenska Statens Konstråd sammen med Joar Nango. Det blir ett multikanals lydverk på den Samiske barnehagen Giella i Jokkmokk. I 2017 skapte han sammen med Joar Nango ”European Everything” på Documenta14 i Aten og Kassel. Et 12- kanals rytmiskt musikalsk lydlansskap bygget med lyd fra ild, vann, vind men også fra bl.a. kraftstasjoner og klingende instrument. Verket er skapt sammen med Joar Nangos nomadiskarkitektoniske ideverden og Sigbjørn Skådens poetiske verk.
Mari Lotherington (Scenograf)
Mari Lotherington er scenograf og kostymedesigner som jobber primært med scenekunst. Hun er spesielt opptatt av å skape omsluttende verk hvor lys og lyd inngår som elementære bærebjelker i samhandling med den fysiske romkonstruksjonen. Hun samarbeider derfor tett med lys- og lyddesignere for å skape produksjoner som kan gi publikum helhetlige sensoriske opplevelser. Lotherington har bachelor (with honours) i Theatre and Performance Design fra Liverpool Institute for Performing Arts (2013), og Master i teater med spesialisering i scenografi fra Kunsthøgskolen i Oslo (2017). Hun var Festspillprofil ved Festspillene i Nord-Norge i 2017, og har blant annet medvirket i følgende produksjoner: Tobias og dagen det smalt (Hålogaland teater), GLEMT (FiNN), Alaska (FiNN), Highway Hypnosis (Transiteatret Bergen), HER (Operahøgskolen), Scrappers (Liverpool Playhouse) og When the Rain Stops Falling (Liverpool Unity Theatre/Said&Done Theatre Company).
SKUESPILLERE
Elsa Laula Renberg spilles av Nina Valkeapää
Anders Larsen spilles av Ánte Siri
Jakko Sverloff spilles av Aleksi Ahlakorpi
SAMARBEIDSPARTNERE
Giron Sámi Teáhter
Det samiske teateret på svensk side av Sápmi ligger knappe 2,5 timer med bil fra Márkomeannu. De er med som samarbeidspartner i produksjoner og stiller alle sine lokaler og sitt utstyr til disposisjon for produksjonen som hovedsamarbeidspartner. Som det nærmeste samiske teateret til Márkomeannu er de en svært viktig og nær samarbeidspartner. Teateret er et turnerende teater med Kiruna som base. Teateret stammer fra den frie teatergruppen Dálvadis, og ble i 1992 organisert til dagens teater. De er nominert til ”årets politiska” for stykket CO2lonialNATION på Scenkonstgalan 17.februar i Gøteborg.
Åarjelhsaemien Teatere
Åarjelsaemien teatere skal arbeide for å fremme og utvikle sørsamisk scenekunst. Sørsamisk språk og kultur skal stå sentralt i arbeidet. Teatret skal fortsette det historiske samarbeidet med det sørsamiske området på svensk side og er et teater for hele det sørsamiske området i Norge. Åarjelhsaemien Teatere/Sydsamisk Teater ble stiftet i 1985 av eldre samer fra Norge og Sverige som ei amatørteatergruppe. ÅST (Åarjelhsaemien Teatere) arbeider med profesjonelle kunstnere, amatører, andre teatere, norske og samiske skoler. De holder til i lokaler med Nordland Teater, Mo i Rana og drar stor nytte av det. Cecilia Persson (teatersjef) har gjort en forestilling om Elsa Laula Renbergs liv.